Geschiedenis van een periode


50 jaar na het Kralingse Popfestival
In het struikgewas van het Kralingse Bos krioelt het van de fazanten. Ze hebben er alle ruimte.
De verschillende culturen die in het bos recreëren, die blijven meestal dicht langs de Kralingse Plas; daar hebben de fazanten geen last van. Onderling contact tussen de bezoekers is er nauwelijks, iedereen doet zijn eigen ding.
Dat was in 1970, in het jaar van het Holland Popfestival, heel anders. Onder de bezoekers van het festival bestond een groot gemeenschapsgevoel.
De fazanten, die zich terugtrokken in de uiterste hoekjes van het bos moeten op deze dag wel raar opgekeken hebben van al die vreemde vogels die daar een gebrek aan territoriumdrift ten toon spreidden, love en peace, vogel riepen ze elkaar toe, terwijl ze met twee vingers een V-teken maakte.
Hedentendage gaan die twee vredesvingers - wijsvinger en middelvinger -nog maar zelden de lucht in. Veel jongeren van nu prefereren de middelvinger om regelmatig op te steken, de betekenis van deze handeling is niet hetzelfde; love en peace is ingeruild voor fuck you en vogel voor gast.
Hoeveel bezoekers er precies waren bij het Kralingse Popfestival blijft gissen. Er zijn 27.000 kaarten verkocht, maar je kon ook heel makkelijk zonder kaartje binnenkomen. De schattingen lopen van 60.000 bezoekers tot 130.000 bezoekers.
Het juiste aantal weet niemand, maar het was vol in het bos, heel erg vol.
Love, peace and freedom.

Het Holland Popfestival gaat in de volksmond door het leven als het Kralingse Popfestival of Stamping Ground.
Het was in vele opzichten uniek; niet in de minste plaats vanwege de voortrekkersrol die het had op het vaste land van Europa, als het eerste popfestival in Nederland.
Daarnaast is het uniek omdat het een beeld geeft van de overgang van provo- naar hippiecultuur in Nederland in die tijd.
De jongerencultuur had sinds de Tweede Wereldoorlog diverse stromingen meegemaakt. Eind jaren vijftig begon dit in Amerika al met de beatgenaration. Eigenlijk was dit een avant gardistische culturele stroming van literaire drop outs, die er experimenteerden met literaire vormen onder invloed van drugs. Zij keerden zich tegen de gevestigde orde en de kleinburgelijkheid. Hun boeken werden door jongeren over de hele wereld gelezen.
In Amerika was de volgende stroming die van de hippies en de flowerpower.
Kenmerkend voor deze groep was dat zij eigenlijk de maatschappij de rug toekeerden, hippies waren a-politiek en leefden als een soort nomaden die hier en daar nederzettingen vestigden, waar zij hun onbespoten groenten teelden en de liefde en de drugs met elkaar deelden. Zij leefden in een magische sprookjesachtige wereld met een hoog New Age gehalte.
De oosterse goeroe Maharishi werd met open armen ontvangen en de boeken van Carlos Castenada, met name lessen van Don Juan, werden verslonden omdat spirituele ervaringen onder invloed van LSD en andere drugs daarin verheerlijkt werden.


Kralingen 1970 Kralingen 1970